Ed-Jobs -
הדפס עמוד זה

מתי מומלץ להתחיל לטפל בשגיאות כתיב

שגיאות כתיב הוראה מתקנת

שגיאות כתיב מטרידות מורים ותלמידים רבים ומהוות במקרים רבים מקור לתסכול מתמשך, החל מכיתה א'. מה הם סוגי שגיאות הכתיב, מתי אנו נדרשים לטפל בהן, וכיצד עושים זאת?

רוב שגיאות הכתיב הינן טבעיות וצפויות ואין בהן כדי לגרום לחשש או הפעלת התערבות מיוחדת. עם זאת, ישנן שגיאות כתיב שיש לאתר כבר בשלבים מוקדמים ולהבין את מקורן.

 מהן שגיאות כתיב ואיך מזהים אותן

ראשית, נבין במה מדובר: שגיאת כתיב היא כתיבה לא תקנית של מילה בודדת. אין מדובר במיקום שגוי של המילה בתוך המשפט או שימוש מוטעה במילה עצמה, שכן אלו טעויות שמקורן בגורמים אחרים. על מנת לאפשר זיהוי כללי שלהם, נציין מספר סוגי שגיאות עיקריים ואת אופיים.

 שגיאת כתיב כתוצאה מהחלפה של אותיות הומופוניות

שגיאות הכתיב השכיחות ביותר מקורן בהחלפה של אותיות הומופוניות (אותיות שצלילן דומה או זהה: א-ה-ע, ח-כ, כּ-ק, ת-ט, ב-ו, שׁ-ס) בשורש המילה.
דוגמאות לשגיאות: "שחחתי" במקום "שכחתי", "סמתי" במקום "שמתי", "תפתף" במקום "טפטף", "הואב" במקום "אוהב" וכדומה. נצפה שטעויות מסוג זה תפחתנה לקראת כיתה ג', בייחוד במילים בסיסיות בהן נתקלים לעיתים קרובות.

שגיאות מורפולוגיות

שגיאות נפוצות נוספות הינן "שגיאות מורפולוגיות", כלומר- בתבניות הלשוניות המרכיבות את המילים. מורפמה היא יחידת השפה הקטנה ביותר שיש לה משמעות והיא תכתב באופן אחיד בכל המילים הנושאות משמעות זו.
דוגמאות לשגיאות: "כשה נפלתי" במקום "כשנפלתי", "רושמימ" במקום "רושמים", "של-חה" במקום "שלך", "חותמוט" במקום "חותמות", "מקוש-קש" במקום "מקושקש" וכדומה. שגיאות מסוג זה לרוב פוחתות בצורה ניכרת כשתבניות אלו נלמדות בבית הספר, אך לעיתים תידרש הכוונה לפיתוח המודעות המורפולוגית שתצמצם אותן.

שגיאות פונולוגיות

סוג נוסף של שגיאות כתיב הוא "שגיאות פונולוגיות". מודעות פונולוגית היא מודעות ליחידות היסוד שמהן מורכבות המילים, וזו מהווה מיומנות חשובה לקראת קריאה וכתיבה כבר לפני כיתה א'. שגיאות פונולוגיות הן השמטה, הוספה או שינוי של אותיות בתוך המילה, והן נחשבות לשגיאות ה"חמורות" ביותר, עליהן יש לתת את הדעת כבר מראשית הכתיבה.
דוגמאות לשגיאות: "עבד" במקום "עובד", "בלול" במקום "בלבול", "מלמלם" במקום "ממלמל", "אחורונים" במקום "אחרונים" , "מוקזם" במקום "מוגזם" וכדומה. ראשית, יש לוודא שהילד מכיר ושולט באופן ההגייה התקין של המילה ושאין המקור בטעות זו. ילדים רבים נוטים לשגות בהגייה של מילים מסוימות, לדוגמה: "ניילון" נאמר כ"נליון", פופקורן נאמר כ"פוקפורן" ועוד. ברוב המקרים הסבת תשומת הלב של הילד לטעות תפתור את הבעיה.
טעויות פונולוגיות בכמות משמעותית יכולות להיגרם עקב מודעות פונולוגית לקויה, אשר תשפיע גם על תהליך רכישת הקריאה. במקרה זה יש לשקול התערבות של קלינאי/ת תקשורת או מורה להוראה מתקנת.
יש לציין, כי במקרים אחרים טעויות אלו נגרמות כתוצאה מחוסר ריכוז. לעיתים, ילדים המאובחנים כסובלים מהפרעת קשב וריכוז מרבים להוסיף, להשמיט או לבלבל אותיות עקב ההפרעה, ולאו דווקא בשל בעיה במודעות הפונולוגית.

שגיאות כתיב – לא תמיד דרושה התייחסות מיוחדת

בקרב הורים אחדים ישנה סברה מוטעית שיש לכתוב ללא שגיאות מראשית תהליך רכישת הכתיבה, אך ככלל, כתיבה עם שגיאות כתיב עד כיתה ז' הינה נפוצה ואינה דורשת התייחסות מיוחדת. סקירת כל מילה שהילד/ה כתב/ה ותיקון כל שגיאה, אינם יעילים כלל ואף עלולים להזיק, שכן אז הכתיבה עלולה להיתפס כפעילות הגוררת מאמץ בלתי סביר וביקורת תמידית, ובכך ליצור התנגדות עזה והימנעות כללית ממנה. במקרים הספציפיים בהם מתקנים את השגיאה, אין לתקן את האות השגויה בלבד אלא לכתוב עבור הילד/ה את המילה בשלמותה ולבקש כתיבה מחודשת.

שגיאות כתיב – מתי יש צורך בהתערבות

עם השאיפה ליחס סלחני כלפי שגיאות הכתיב, נרצה לראות שיפור הדרגתי במהלך השנים. במידה שאין עדות להתקדמות וישנו חשש לקושי מהותי, רצוי להתייעץ עם המורה המלמד/ת ולשקול התערבות במסגרת בית הספר ו/או במסגרת חיצונית. הטיפול יחל בהבנת מקור הקושי ואופיו, ובהמשך תיווצר תכנית עבודה מותאמת אישית ללומד. במקרים מיוחדים, אבחון דידקטי ימליץ על הקלה שמשמעותה התעלמות משגיאות כתיב ובכך ניתן לצמצם חלק מהלחץ שילדים רבים חווים במבחנים סביב העיסוק הרב והשקעת האנרגיה בניסיון לסכל כל שגיאה. אנשים שאובחנו כבעלי לקות למידה הקשורה לשגיאות כתיב, יתקשו להימנע מהן לחלוטין גם בבגרותם. עם זאת, בעזרת התערבות נכונה ניתן לסייע להם ולשפר את התחום באופן משמעותי.

כתובת המאמר היא מור דן-סחייק, מורה להוראה מתקנת ומומחית ללקויות למידה מטעם סמינר לוינסקי.

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:
כל הזכויות שמורות לדרושים בחינוך | פיתוח אתרים - BRN