Ed-Jobs -
הדפס עמוד זה

סביבה התפתחותית ובטיחותית לתינוק בבית

סביבה התפתחותית בטיחותית לתינוק

הורים לתינוקות בגילאי 4-5 חודשים חייבים להכין את הסביבה בבית באופן בטיחותי וגם התפתחותי לתינוק. רוצים לדעת מדוע ומה המיקום המומלץ? הנה הטיפים שלנו בנושא.

כולנו חפצים שהתינוק שלנו יתפתח בצורה הטובה ביותר. על מנת להפיק את את מרב הפוטנציאל המולד שלו,על מנת לאפשר לו להתנסות ולרכוש מיומנויות - מומלץ שנדאג מבעוד מועד לסדר בבית מתחם בטיחותי ונאבזר אותו בגירויים בהתאם לגיל ולצורך ההתפתחותי.

סביבת התפתחות ביתית לתינוק

ישנם הורים שבוחרים שהילד בגילאי 4-15 חודשים, לא יכנס ישר למסגרת (משפחתון, מעון). הם רוצים שהילד יגדל קצת בבית, יתחזק וירכוש מיומנויות בסיסיות, ויש כמובן גם סיבות אחרות. במידה והילד נמצא במסגרת הביתית (גם לאחר המעון או המסגרת), צריך להתאים את הבית כאילו היה משפחתון או מעון רק בממדים קטנים יותר. הדבר משרת טוב את הנוחות של ההורים ואת ההתפתחות והבטיחות של הילדים.

היכן למקם את סביבת ההתפתחות לתינוק

המתחם צריך להיות במרכז הבית במקום בו אנו שוהים רוב שעות היום. כמובן שגם התינוק שלנו ישהה יחד איתנו שם כל זמן שהוא ער. בזמן שינה מומלץ להשכיב אותו לישון בחדר במיטה שלו. מהלך מעין זה ישרת אותנו ואת נוחות ובטיחות התינוק. חדר התינוק בשונה מחדר ילדים משמש רק לשינה והחתלה. כל זמן שהתינוק ער הוא צריך להיות בהשגחה ולכן צריך למקם לו פינה ראויה משלו במרכז הבית. אם אין מקום (בית קטן) - פשוט בתקופה זו ניתן לוותר על חלק מהסלון או על פינת אוכל ולפנות רהיטים (למחסן).

הסביבה לתינוק צריכה להיות בטיחותית

הגירויים המתאימים והמזמינים שנציב ילהיבו ויעניינו אותו. רצוי שנצמצם גירויים אשר עלולים לסכן את התינוק ונדאג לאחסנם באופן זמני. לדוגמא: רהיטים עם פינות חדות,קישוטים ואביזרים שבירים או חדים, חפצים קטנים שהוא עלול להכניס לפיו וכדומה. הרחיקו חומרי ניקוי, תרופות, ובכלל כל מה שמסוכן לתינוק.
חובה להניח על הרצפה שטיח קשיח בעל מרקם שטוח, לחלופין ניתן לשים משטח פעילות או מזרן פעילות (שטוח) בגודל של - 150/200 לפחות. רצוי שהשטיח יהיה בצבע ניטרלי ואחיד על מנת שמשחקים צבעוניים לא "יבלעו". במידה והשטיח צבעוני-מקושקש או בגוון דומיננטי הצעצועים יכולים "להבלע" בתוך הצבעים. כמובן לשים משחקים מתאימים לגיל התינוק, למשל משחקים שמעודדים זחילה ולתחום את הפינה במחיצה שמיועדת לכך.

התינוק הוא מדען קטן וחקרן

התינוק הוא סקרן מטבעו הוא מגלה התעניינות בכל דבר. בשלב מסוים כאשר הוא מתחיל להיות נייד ולזחול לכל מקום הוא ממש יוצא "למסע חיפושים". אני קוראת לו בשם: "מדען קטן וחקרן". הוא יגיע לארונות המטבח, יחטט במגירות, יוציא מכל הבא ליד, יזרוק, יגלגל, ישפוך, יטלטל, יריח, יטעם, יחבוט, יבדוק כל דבר בצורה יסודית ביותר. התינוק ירוקן את תכולת פח האשפה, יערוך ניסויים, ימשש, יריח, יטעם, ימעך. הוא ישתמש בכל הכישורים שלו ויהפוך למין "מדען קטן". הוא ינסה להבין תכונות של חפצים שונים שנקראים בדרכו.
 
אי אפשר לומר שלכם זה יהיה קל ונוח. יכול להיות שבעניכם זה יראה כמשחק סתמי, אך זה ממש לא משחק סתמי, זוהי דרכו של התינוק להכיר את העולם ולבדוק כיצד כל דבר פועל. התינוק לעולם לא יתעייף, סקרנותו לגלות דברים חדשים תגרום לו להיות כל הזמן במצב של תזוזה ופעלתנות. הוא יגלה ויבין הרבה מאוד דברים על ידי משחק זה. למשל - צורות שונות: ילמד שיש צורות מתגלגלות ויש צורות שלא, יכיר חומרי גלם שונים: (פלסטיק, עץ, מתכת, בד, וכדומה), ילמד להכיר מרקמים שונים למשל: מחוספס, חלק, רך, רטוב, יבש, מלוכלך, נקי. התינוק ילמד שיש דברים אכילים ודברים שאינם אכילים.
 
 
כותבת המאמר היא שרה מלכה, יועצת התפתחותית וחינוכית לגיל הרך, בעלת 30 שנים של ניסיון בעבודה עם הגיל הרך, ומנהלת קבוצת הפייסבוק ניצנים בחינוך.

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:
כל הזכויות שמורות לדרושים בחינוך | פיתוח אתרים - BRN