Ed-Jobs -
הדפס עמוד זה

רגישות סנסורית אצל ילדים

רגישות סנסורית אצל ילדים

חמשת החושים שלנו מונחים על סקאלה. האם לילד יש עודף או תת רגישות חושית? במידה וכן, נוכל למנוע תקלות תקשורת, כעסים ומתחים אצל הילדים. איך מזהים ואיך מתמודדים?

קודם כל תרגעי

ארגנת בהתלהבות 'יום המים' בחצר, אבל ילד אחד צורח מאימה ועושה סצנות? אל תכעסי.

בישלת ארוחת צהרים, וילדה אחת לא מוכנה בשום אופן לאכול אורז שנגע ברוטב של הקציצות? אל תכעסי.

ריכזת את הילדים בארגז החול אך ילד אחד לא מוכן להרגיש את החול בין אצבעות הרגליים? אל תכעסי.

אלה סיטואציות שמוכרות לכולנו, כאימהות וכנשות חינוך. פעמים רבות אנו חשות אכזבה ולפעמים כעס על כך שהשקענו את הנשמה ובכל זאת הילד לא מרוצה. איזו כפיות טובה! אז רגע, לפני שרגשות שליליים מציפים אותך, תחשבי רגע. 

מהי רגישות חושית - סקאלת החושים שלנו

הסיבה היא שחמשת החושים שלנו נחים על סקאלה. דמייני סרגל מ-1 עד 10, בו כל חוש מצוי אצל כל אדם בדרגה שונה. לדוגמא, ילד שחוש הריח שלו נמצא על הסרגל ב-1 - תת רגישות - ייגע בחומרים שונים ויצמיד מיד את אצבעותיו לאף על מנת לגרות את חוש הריח, שחלש אצלו. או ילד, שחוש המגע שלו מדורג בסרגל כ-10 – רגישות יתר – לא יאהב מגע של מים, ואפילו את מגע הבד על העור. ילד שחוש השמיעה שלו מדורג במקום נמוך, בתת רגישות, יצעק כל הזמן - כי הוא צריך גרייה השייכת לחוש השמיעה. לעומתו, ילד עם חוש שמיעה רגיש יפחד כאשר המוזיקה בגן תהיה גבוהה מדי ויכסה את אוזניו בהפגנתיות.

חשוב לדלות מידע מההורים על התנהגות הילדים גם בבית כדי למנוע אי נעימויות וסיטואציות בגן הקשורות לרגישות יתר או תת רגישות של החושים: שאלי בתחילת השנה שאלות מנחות את ההורים: האם הוא נוטה להריח דברים, האם נוטה להפריד בין מאכלים, האם אוהב מים, האם מסתובב בבית ללא בגדים ועוד.

אז איך לנהוג עם ילדים בעלי רגישות חושית

תכנני פעילות על פי רגישויות הילדים: אם ילד אחד לא מוכן לגעת בפלסטלינה, דאגי שתהיה פעילות חלופית, כמו דפים וטושים בקרבת מקום. בנוסף, תוכלי לנסות להציע לילד לנסות דברים חדשים, על מנת שייצא מעט מן הקיבעון, אך במידה.

והכי חשוב, אל תכעסי, תנשמי. כל ילד הוא יחיד ומיוחד.

 

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים:
כל הזכויות שמורות לדרושים בחינוך | פיתוח אתרים - BRN