התחברות לחשבון אישי

להגשת מועמדות עליך להתחבר לאתר

פעם ראשונה? הרשם עכשיו

מאמרים

כיצד נצמצם בעיות קשב וריכוז מהגיל הרך?

הפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז נחשבות להפרעות מולדות. אך ישנם מצבים שיכולים להעצים את ההפרעה, מה עושים ואיך נמנעים מהם בעת גידול ילדינו?

הפרעת קשב וריכוז בבסיסה היא הפרעה מולדת, אך לסביבה השפעה רבה על תכונות מולדות. תכונות מולדות מושפעות מהסביבה הן לטובה והן לרעה. למשל תכונה הטומנת בחובה פוטנציאל להצלחה תושפע מהסביבה - אם הסביבה תהיה תומכת ותעודד, הפוטנציאל ימוצה, אך אם הסביבה תהיה מזניחה ולא תומכת, הפוטנציאל לא ימוצה.
כך גם בנושא הפרעות קשב וריכוז, מדובר בתכונות מולדות. הפרעת קשב וריכוז עלולה להתגבר על ידי התנהגות גירוי לא נכונה של הסביבה, ויכולה להצטמצם עקב התנהגות גירוי נכונה של הסביבה.

המוח ינסה לחסום יותר מידי גירויים

לדוגמא: כאשר תינוק נולד, כל המשפחה מתרגשת ומתלהבת. ההורים, הסבים, הדודים - כולם רוצים לקנות לו מתנות צבעוניות, והרבה. המוצרים שמציעים היום לתינוקות הם צבעוניים ומקושטים יותר מדי. התינוק אינו זקוק וגם אינו מסוגל לקלוט את כל הגירויים הצבעוניים - זה מציף אותו. כאשר מערכת הסינון והוויסות במוח מוצפת, היא מקבלת מסר לחסום את קבלת הגירויים (מסך שחור). זהו מצב שבהמשך יכול להשפיע על התפתחות מנגנוני הוויסות במוח.

הציוד המתאים לילדים בגיל הרך

השתדלו להצטייד במוצרים קלאסיים יותר, בצבעים אחידים ובהירים. הימנעו ממוצרים בצבעים צעקניים ובולטים בצורה מוגזמת. העדיפו מצעים בצבע אחיד ובהיר, עם אפשרות לקישוט קטן ועדין. אל תמלאו את המיטה במשחקים, ספרונים ומוביילים למיניהם, אשר לא ישמשו את התינוק במיוחד בחודשיים שלושה הראשונים.
התינוק יעדיף את המגע, החום, האהבה וההתייחסות של ההורה. לכן האהבה שלכם ותשומת הלב שלכם לתינוק מספיקה בהחלט. אהבה לאו דווקא מתבטאת בקנייה ללא גבול של מתנות ומוצרים הכי מודרניים ויקרים שהם המותגים המובילים בשוק.
שיגעון הקניות וההצפה של מוצרים היא יותר בשבילכם ולא בשביל התינוק. למוח התינוק יש יכולות יותר טובות כאשר מציגים לו את הגירויים בהדרגה ולא ממלאים אותו בהמון גירויים שהמוח שלו אינו מסוגל לעכל.

האם הצפייה בטלויזיה בגיל הרך מומלצת?

דוגמא נוספת: הצפייה בטלוויזיה. מומלץ למנוע מילדים מתחת לגיל שנתיים לצפות בטלוויזיה. לאחר גיל שנתיים מומלץ להגביל את הצפייה לפעם בשבוע, בה צופים בתכנית שתוכנה מתאים לגיל (10 דקות) בלבד. יחד עם זאת, מומלץ לשבת לידו, לשוחח איתו ותוך כדי צפייה לתווך לו את התכנית. יש חשיבות לכך שהתינוק לא ישב בפסיביות ויצפה כמו רובוט. אם זוהי תכנית עם מוסיקה ושיר לפעוטות, כדאי להשתמש בהזדמנות זאת לשיר ביחד בקצב איטי וברור יותר, על מנת שיוכל לחוות חוויה של שיתוף ולא רק בהייה במסך. כמובן, אסור לתת לילדים לצפות בשום אופן בתכנים אלימים או מיניים.
בנוסף לכך, מומלץ יותר להשקיע בזמן איכות עם הילדים במשחק ולא רק בישיבה פסיבית מול המסך. טכנולוגיית המסכים כיום מונעת מהילדים לפתח דמיון. למשל, אם נקריא לילד שלנו סיפור הוא יפעיל את הדמיון וינסה ליצור את הדמות במוחו. לדוגמה: כאשר הדמות בספר היא דמות של ילדה הוא ינסה לדמיין מה היא לובשת איך היא נראית, מה צבע השיער, העיניים שלה. לעומת זאת, בטלוויזיה הוא רואה את התמונה על המסך, ואין לו שום חוויה של שימוש בדמיון, דבר אשר עוצר את ההתפתחות הדמיונית של הילד.
המסכים אמנם נגישים וקלים לקבלת אינפורמציה אך הכל מוצג בצורה, נוחה וקלה ולכן אין צורך בהקשבה עמוקה או בקריאת טקסטים ארוכים. לכן, על מנת לאפשר לאמן את המוח ולבנות סבלנות, אנו מעדיפים להיעזר באייקונים במקום להגות רעיונות במוחנו.

מה ההשלכות העלולת להיות מצפייה בטלויזיה בגיל הרך

המוח שלנו מתרגל לגירויים חזקים מאוד. צפייה של ילדים מתחת לגיל 3 שנים משפיעה עליהם לרעה. היא פוגעת בחוש המציאות, הילד לא מבדיל בין הדמויות בטלוויזיה לבין הדמויות במציאות. הצפייה במסכים גורמת להאטת ההתפתחות המוטורית וזאת עקב חוסר תנועה הנגרמת כתוצאה מישיבה ממושכת מול המסך.
הצפייה פוגעת גם בראייה. רמת הקצב בטלוויזיה מהיר יותר מאשר בחיים האמיתיים וזה גורם לחוסר עניין באירועים מחוץ לטלוויזיה. הצפייה עלולה לגרום גם לפגיעה בחוש הדיבור עקב חשיפה ממושכת לקול מכני. כמו כן היא עלולה לפגוע גם בפיתוח הבסיס לקשריים חברתיים בשל ניסיון לחיקוי המציאות המדומה שאליה הילד נחשף בזמן הצפייה. היא עלולה לגרום לפגיעה בפיתוח האישיות (אגו) וכמובן להחריף הפרעות קשב וריכוז.
הצפייה בטלויזיה עלולה לגרום נזק לילד גם בשל הפרשת רמת קורטיזול גבוהה. הקורטיזול הוא הורמון שרמתו משפיעה על אזור קליפת המוח הקדם מצחית. ככל שרמות הקורטיזול עולות כך עלולה להיות פגיעה במוח או הגברה של הפרעות קשב וריכוז. במצב כזה אם הילדים לא יקבלו גירויים חזקים הם יחושו בשעמום ויחפשו להפיג אותו. רמות קורטיזול גבוהות יפגעו גם ביכולות הלימוד, יכולות הסתגלות, יעצימו אימפולסיביות וחוסר שליטה.
 
כותבת המאמר היא שרה מלכה, יועצת התפתחותית וחינוכית לגיל הרך, בעלת 30 שנים של ניסיון בעבודה עם הגיל הרך, ומנהלת קבוצת הפייסבוק ניצנים בחינוך.
המאמר הינו מאמר דעה, הוא אינו מהווה המלצה והשימוש בו הינו עפ"י שיקול דעת הקורא בלבד.

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים: