התחברות לחשבון אישי

להגשת מועמדות עליך להתחבר לאתר

פעם ראשונה? הרשם עכשיו

מאמרים

מדוע לא מומלץ לצפות בטלוויזיה עד גיל שנתיים

ילד צופה בטלויזיה

כהורים עסוקים, נוח לנו להושיב את הפצפון שלנו מול הטלויזיה כדי שנוכל להתפנות לסידורים. אך אולי זה פוגע בילד? הסיבות מדוע לא מומלץ לתת לילד עד גיל שנתיים לבהות במסך.

ישנם כל כך הרבה ערוצים שמשדרים לקטנטנים. להרבה הורים זה נוח להושיב את התינוק מול הטלוויזיה. התינוק יצפה בתכניות הללו ולעתים אפילו לזמן ממושך.

אם כך, מדוע לדעתי וכמובן בהתבסס על מחקרים שנעשו, לא מומלץ שתינוקות עד גיל שנתיים יצפו בטלוויזיה?

חלק מההורים חושבים שזה מלמד את התינוק ומרגיע אותו. זה במקום שההורה יהיה בתמונה על מנת לתווך לו, ללמד, לשיר, לדקלם, להקריא ספר הכל בהתאם לגילו. יכול להיות שבזמן הצפייה בטלויזיה התינוק יושב בשקט, הוא מהופנט מהצבעים והקולות, אך זה לא בהכרח מועיל לו ומלמד אותו. לעיתים רבות, ההפך הוא הנכון.

האם התינוקות קולטים משהו מהצפייה בטלויזיה בגיל הזה?

הצפייה בטלויזיה גורמת לו להיות פסיבי ובצורה פסיבית אין למידה. המוח שלו קולט את זה כמו תוכי וללא הבנה ממשית. הטלוויזיה גורמת לתינוק לבהות במסך בצורה פסיבית. דבר זה אינו תורם להתפתחות, להיפך, זה גורם לעיכוב בהתפתחות.

האם התינוק יכול לקלוט את המידע?

המוח של התינוק אינו בשל עדיין לכל כך הרבה מידע וזה עלול להציף אותו. ברגע שהמוח של התינוק מוצף במידע הוא לא פנוי לקלוט כלום (זוהי הגנה טבעית של הגוף). בשלב הזה המידע במוח הוא בראשיתו. זהו שלב שצריך להתחיל לבנות את הלמידה של התינוק בהדרגה ובצורה מושכלת ומותאמת לגילו. התינוק אינו יכול להכיל את כל התכנים, הצבעים, המלל, המסיקה. זה גורם לו "הצפה", יותר מדי מידע בבת אחת ולעתים מידע שאינו מתאים לשלב ההתפתחותי יגרום לתסכול וישפיע בעתיד על בעיות קשב וריכוז. התפתחות ולמידה נבנים בהדרגה כמו כל דבר. לדוגמה - לא נתחיל לבנות בניין מהקומה השנייה ברור שנתחיל קודם ביסודות בקומה הראשונה וכן הלאה. כאשר רוצים ללמד את התינוק ולהעשיר את הידע שלו חשוב לחשוף אותו למידע בהדרגה ובהתאם לגיל ולשלבי ההתפתחות.

האם זו הדרך של הילדים להתפתח?

תינוקות עד גיל שנתיים נמצאים בשלב התפתחותי שמתאפיין בתנועה. לא מומלץ להושיב ולרכז אותם בטלויזיה מאחר והם עדיין לא בשלים לכך וזה רק גורם נזק להתפתחות. בגיל הרך על מנת להתפתח טוב רצוי שהילד יהיה אקטיבי, יתנועע ויכיר את הסביבה הקרובה שלו על ידי משחק וחקר. צריך לאפשר לו סביבה חינוכית בטיחותית ומתאימה על מנת שיוכל לחקור בעצמו דברים תוך כדי משחק וניסוי וטעייה.

כותבת המאמר היא שרה מלכה, יועצת התפתחותית וחינוכית לגיל הרך, בעלת 30 שנים של ניסיון בעבודה עם הגיל הרך, ומנהלת קבוצת הפייסבוק ניצנים בחינוך

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים: