התחברות לחשבון אישי

להגשת מועמדות עליך להתחבר לאתר

פעם ראשונה? הרשם עכשיו

מאמרים

תיווך נכון יעזור לילדים שלנו ללמוד ולחשוב

תיווך נכון הורים ולילדים

הילדים שלנו משתמשים בנו כמתווכים בין הגירויים בסביבה לבינם. כיצד אנו כהורים יכולים לעזור לילדים בעיבוד הגירויים ובפיתוח תהליכי למידה? הפרטים במאמר.

באמצעות התיווך לומד הילד את המיומנויות הקוגניטיביות הדרושות לו והמפעילות את עצם החשיבה, מחשיבה קונקרטית בהווה לחשיבה מופשטת ושליפת מיומנות מסוימת על מנת לפעול במצב מסוים.

במקרים רבים ההורים הם המתווכים של הילדים, הם מעבירים את האינטראקציה בין הילדים לסביבה. באמצעות התיווך הילד לומד ורוכש מיומנויות קוגניטיביות ומפעיל חשיבה.

מהו תיווך נכון?

תיווך נכון הוא אינטראקציה איכותית של הבעת רגשות חיוביים כלפי הילד. אנחנו רוצים לתווך ולהעביר לילד את המשמעות של כל מה שהוא חווה בסביבתו. בהמשך נרצה להרחיב ליצירת קשרים בין חוויות שונות, מתן עידוד, ויסות התנהגות, אמפתיה, סובלנות, חקרנות, סקרנות - כל אלה ישפיעו על כישורי הילד בעתיד.

המטרה של התיווך היא לסייע לילד לפתח מערכת רגשית בריאה ויכולות שכליות שיעזרו לו בעתיד להסתגל לשינויים וללמוד מהתנסויות חדשות.

עיבוד המידע של התינוק באמצעות החושים

התינוק נולד עם צרכים ויכולות לנוע ולהרגיש. תהליך הקליטה הראשוני יתבצע על ידי התחושה והתנועה והוא נקרא השלב הסנסומוטורי (סנסו = מגע, תחושה. מוטורי = תנועה). התפתחות סנסומוטורית מתבצעת על ידי תחושה ותנועה. התינוק חש את הסביבה וקולט אותה וזה משמש לו כחומר ראשוני בתהליך העיבוד.

תפקיד המערכת של עיבוד המידע החושי הוא לתווך בין החושים לזיכרון הסמנטי (סמנטי = זיכרון של ידע כללי לטווח ארוך). זהו הזיכרון הראשוני שבו מאוחסנת השפה, עובדות ומושגים. הידע הסמנטי מאפשר להבין את משמעות הגירויים השונים המתקבלים מהחושים ולהחליט כיצד להגיב אליהם.

התינוק קולט מיד על ידי כל החושים (ראייה, שמיעה, מגע, ריח, טעם). בכל רגע מקבל גופו מידע רב שמגיע מהחושים שלו. החושים מעבירים את המידע באמצעות תאי עצב תחושתיים למוח ובמוח הוא עובר עיבוד. למוח מנגנון הגנה אשר מסנן חלק גדול מהמידע, חלק מאוחסן בתת מודע וחלק נמחק.

הסינון ההגנתי הכרחי ביותר מפני שכאשר המוח מוצף, העיבוד החושי אינו מצליח לארגן את כל המידע שהוא קולט. לכן נוצר מעין "פקק תנועה" שמעכב ומונע מהמוח לפענח בצורה נכונה את המידע התחושתי, אשר גורם לשיבוש ולתסמינים כגון תת ויסות חושי או יתר ויסות חושי, קושי בקשב ובריכוז, רגישות יתר לאור, מגע, קול והסחת הדעת. ישנם מקרים שתינוקות יגלו אדישות וחוסר תגובה לתחושות קיצוניות כגון: כאב, חום, קור וכדומה.

איך לבצע את התיווך הנכון בין ההורים לילדים

על מנת לגרום לילד למידה טובה ואיכותית על ההורים להשתמש בתיווך נכון ובמינון גירוי נכון ומבוקר בהתאם לגיל התינוק. התיווך הוא איכות הקשר ולא התוכן, התוכן תמיד משתנה. תיווך ההורים תורם לתהליך הלמידה של הילד. היכולות המולדות של הילד מתממשות על ידי מגע עם הסביבה המתווכת לו באמצעות ההורים או המבוגרים בחייו (הורים, סבים, מטפלות, גננות, מורות). כולם המתווכים של הילד.

התפקיד שלנו כהורים מכריע ביכולות הילד להפיק את המירב מעצמו. אנו מקשרים בין הילד לעולם ומזמנים לו גירויים על פי צרכיו ורמתו ההתפתחותית המשתנה משלב לשלב. מאפיינים בסיסיים טובים לתיווך - מתן תחושת יכולת, כוונה והדדיות, ויסות התנהגות.

למידה מתווכת מתבצעת על ידי שלושה גורמים:

1. הגירוי החושי - ראיה, שמיעה, מגע, טעם, ריח, תחושות פנימיות.

2. פוטנציאל התינוק ורמת הסקרנות שהוא מאופיין בה.

3. התיווך הנכון והקישור של ההורים בין העולם לילד.

תפקיד התיווך הוא משמעותי ביותר מפני שהוא מווסת את הגירוי ומתאים אותו לפי צרכי הילד.

המלצות לאמהות לתיווך נכון

המלצה לאמהות: נצלו הזדמנויות מחיי היום יום שלכן עם התינוק לתיווך נכון אשר יכול לתרום רבות ללמידה, זאת למשל כשאתם מעניקים לו טיפול פיזי בסיסי כגון החתלה, האכלה, אמבטיה, השכבה וכדומה.

דוגמה להמחשה: בזמן החתלה כאשר הפנים שלנו מול הפנים שלו תוכלו בדקות אלה לדבר אליו - למשל להצביע על חלקי הפנים ולומר לו - "הנה אף, פה,עיניים וכדומה. תוכלו לדקלם לו משהו בנושא הפנים.

עוד דוגמה: שימו את היד שלכם על הבטן שלו, לטפו בעדינות ואמרו לו "הנה הבטן שלך". שימו את האצבע על הטבור "וציירו עיגולים" עם האצבע ממרכז הטבור ומסביב. דקלמו לו את הדקלום - "עיגול קטן, עיגול בינוני, עיגול גדול ו... עיגול הכי הכי גדול". לסיום דגדגו אותו - זה משעשע ומצחיק אותו.

דוגמא נוספת: בזמן האכלה כאשר התינוק יושב בכיסא האוכל אמרו לו הנה צלחת בצבע אדום, הנה הכפית בצבע כחול. שאלו וענו - מה יש בצלחת? תפוח אדמה, קציצה. דקלמו אתו שיר בנושא האוכל. תוך כדי שאתם מאכילים אותו הניחו לו על צלחת נפרדת או על השולחן מעט מן המזון כדי שיוכל לגעת להרגיש את המרקם של האוכל, לשחק עם האוכל בידיים למרוח או לטעום. גם זה הוא חלק מההתפתחות והלמידה.

נצלו כל הזדמנות לזמן איכות וללמידה קצרה בכל פעם.

כותבת המאמר היא שרה מלכה, יועצת התפתחותית וחינוכית לגיל הרך, בעלת 30 שנים של ניסיון בעבודה עם הגיל הרך, ומנהלת קבוצת הפייסבוק ניצנים בחינוך.

שלח לחבר

מלאו את הפרטים הבאים: