התפתחות רגשית-חברתית בגיל הרך
מהי התפתחות רגשית-חברתית? באילו גילאים היא מתחילה וכיצד עלינו לפעול על מנת לתמוך בילדים ולדאוג שיתפתחו בצורה הנכונה להם. הנה מספר עקרונות.
לילדים בגיל הרך, פעוטות, בגילאי 12 ועד 24 חודשים, מתחילה התפתחות רגשית-חברתית. מדובר בעצם בשינויים בבשלות הרגשית או החברתית המלווה את תהליך הגדילה שלהם. כך, בנוסף לגדילה של הילד, מופיעים שינויים נוספים שכוללים גם חשיפה לרגשות, לסיבות הרגשות, לקשר עם החברה וכדומה. הנה כמה דוגמאות נפוצות ושיטות להתייחס אליהם.
אגוצנטריות בגיל הרך
בגיל שנה ועד שנתיים (12 עד 24 חודשים), הילד חושב רק מנקודת מבטו. הכל סובב סביבו, רק הוא חשוב, ורק לו מגיע. זו הראייה והתפיסה שלו. מבחינתו העולם נוצר רק כדי לספק את הצרכים שלו.
המושג "שיתוף" הוא חסר משמעות עבורו. הוא ישחק לצד ילדים אחרים אך לא ביחד איתם. הוא מודע לכך שיש עוד ילדים אך הוא אינו מודע לרגשותיהם. הילד יהיה רכושני ולא יסכים שישחקו במשחקים שלו.
חשוב שנבין את הילד ונאמר לו - "אתה צודק, זהו המשחק שלך, אך זה בסדר אם תיתן גם לילד אחר לשחק בו והוא יחזיר לך". לפני מפגש עם חבר שימו את המשחק האהוב עליו בצד, כך הוא ירגיש שיש לו שליטה מסוימת בחפציו.
אסרטיביות ותוקפנות בגיל הרך
מכיוון שבגיל זה הילד אינו רגיש לרגשות של אחרים, הוא עלול להתנהג בתוקפנות מבלי להבין שהוא פוגע או מכאיב. אין צורך להגיב בכעס. עליכם למנוע ממנו להכות ולומר לו בצורה חד משמעית: "אל תכה". זה כמובן תלוי במזג של הילד. לא בהכרח כולם יתנהגו כך, ישנם ילדים שמטבעם נולדו בעלי מזג נוח. זה בדרך כלל כאשר הסביבה שהם גדלים בה קשובה לכל צורכיהם הפיזיים והרגשיים במיוחד. הילדים בעצמם מפתחים אינטליגנציה רגשית גבוהה יותר מהנורמה.
ביישנות בגיל הרך
ישנם ילדים שמטבעם יותר ביישנים ולכן לוקח להם יותר זמן להיפתח לילדים או לאנשים חדשים. הימנעו מלדחוף אותם נגד רצונם, תנו להם להיפתח בקצב שלהם. אם הם יזדקקו לחיזוק שלכם, תמכו בהם והבינו אותם. תנו להם את הזמן שהם זקוקים על מנת להתרגל. סמכו עליהם שהם יפתחו בטחון עצמי.
בין עצמאות לתלות בגיל הרך
זוהי תהייה תקופה עם התנהגות מעורבת בין עצמאות לתלות. לעתים יתעקש הפעוט להיות עצמאי ולעשות הכל לבד בעצמו, ולעתים יזדקק לכם ויהנה לחזור "להיות תינוק". היו קשובים ואפשרו לו לבחור ולשנות את ההתנהגות על פי בחירתו. אל תדחו אותו בטענה שהוא "כבר גדול". תגובה כזו רק תגביר את חוסר בטחונו והיא עלולה לגרום לנסיגה. כאשר הילד ירגיש שאתם תמיד לצידו, הוא ירגיש בטוח יותר והתפתחותו הרגשית-חברתית תהיה תקינה.
כותבת המאמר היא שרה מלכה, יועצת התפתחותית וחינוכית לגיל הרך, בעלת 30 שנים של ניסיון בעבודה עם הגיל הרך, ומנהלת קבוצת הפייסבוק ניצנים בחינוך